Naš je problem s molitvom Očenaš u tome što ju često izgovaramo. Činimo to mehanički. Odmah nakon prvoga zaziva Oče naš gubimo koncentraciju. U srednjem vijeku molitva Očenaša je bila jedinica mjerenja vremena. Nije čudo da je ta molitva oguglala. Međutim, ona je posebna. Sve druge molitve složio je čovjek kako bi razgovarao s Bogom. Oče naš molio je sam Isus. Tako se moli on sam. Zato je ona jako važna i izravno ulazi u Očevo uho.
Tekst Očenaša zapisan je kod Mateja (6,7-15) i kod Luke (11,1-4). U Lukinoj formi nedostaje nekoliko rečenica. Moguće zato jer se Lukintekst smatra starijim. Matejev je liturgijsko obojen i povezuje se s Blaženstvima. Neki znanstvenici tvrde suprotno. Crkveni oci govore da je Isus ponovio tu molitvu, a budući da je to privatna Isusova molitva,drukčije je prenesena. Ali, u toj molitvi nije naglasak na riječi nego na duha. Otkrijemo li to, nikada više ta molitva neće biti dosadna niti automatski ponavljana. Ponajprije, ona predstavlja veliki rizik koji se može usporediti s bacanjem u provaliju s mišlju da će me netko doljeipak uhvatiti. To je molitva povjerenja koju izgovara Isus svomu Ocu.
Ta se molitva sastoji prema Mateju od samo 7 molbi ili prema Luki od 6. To je molitva vike usmjerene k Bogu. Na hebrejskom ima samo 24 riječi i izgovarana je poput navijačkog skandiranja. Tako se moli pobožan Židov koji vapi Bogu za pomoć u nevolji i potištenosti. To je strjelovita molitva, izbačena poput rafala iz automata. Ona je vrlo kratka. Nema meditativne forme. Poziva na ljubav prema drugima. To ne znači da trebamo prestati s meditacijom. U molitvi se nikada ne mjeri vremenom. Sve ovisi koliko je ona intenzivna. Bilo bi predivno moliti molitvu Očenaša u velikoj sabranosti.
U toj molitvi nema riječi Bog, tu je riječ Abba – Tata. To je načinobraćanja roditelju: Tata, molim te to i to i to. Nitko od djece kada nešto želi iskreno zamoliti oca ne pretvara se. Zato je ona kratka i izravna.
Evanđelist Luka izvještava da je Isus naučio apostole tu molitvu nakon svoga molitvenog bdijenja. To su tražili učenici. Sve se to zbiloblizu Betanije. Tu je Isus bio sa svojim prijateljima Martom i Marijom. On ih voli i ima za njih vremena. Bez obzira na to da ga je čekao cijeli Jeruzalem i bez obzira na to da će uskoro uslijediti grozni trenutci muke, a u konačnici i smrti, on se zaustavlja kod onih koje voli i jede s njima. On nije samo prošao ovom zemljom, nego je i čovjek koji voli ljude. Nakon toga, Isus uči moliti Oče naš. Dakle, to je molitva čovjeka koji voli ljude oko sebe.
Prve tri molbe Očenaša nisu ispunjene do sada: Tata, neka se sveti Ime tvoje, neka dođe tvoje kraljevstvo i neka bude uvijek tvoja volja. Tolika tisućljeća molimo, ali to ne ispunjavamo. To su čežnje koje se izgovaraju voljenoj osobi, nešto poput zaljubljenog para kada on njoj obećava sve na ovom svijetu. Upravo to poručuje Isus kroz ova tri zaziva da svatko od nas stane pred Oca poput malog klipana i kaže: Tata, želim da te voli cijeli svijet i neka se tvoje Ime proslavi.
Kroz obožavanje Boga, čovjek mu se klanja u ljubavi i bez straha. Molitvu Očenaša ne može se razumjeti izvan konteksta ljubavi. Svatko tko nju moli mora biti preplavljen ljubavlju prema Ocu. Nakon tog predivnog uvoda obilježenog prema Ocu silazimo na zemlju. Isus zna da je čovjeku potreban kruh svakodnevni i da zna opraštati i da se ljudi mogu obraniti od zloga. Čini se da to Isus govori na temelju iskustva susreta s Martom i Marijom. Moguće da kod njih nije bilo kruha i zbog toga se stalno svađaju i ne mogu si oprostiti pa dopuštaju da zlo zavlada njihovim srcima. Kada ljubi, čovjek sve promatra s ljubavlju. To čini Isus. On promatra s ljubavlju. I nakon velikih ljubavnih rečenica upućenih Ocu, on mu govori da je na zemlji jako teško živjeti. Ljudi nemaju kruha i zato se svađaju i ne opraštaju. Zavidni su i ljubomorni jer su zlu dopustili da uđe u njihova srca. Zato moli Oca da on nauči ljude moliti za kruh i da se više ne ubijaju riječima.
Svatko tko moli Očenaš uči ljubiti kao što Isus ljubi. Kada budete gledali jad i bijedu oko sebe vapit ćete Bogu Ocu da pomogne tim ljudima. Pogledajte danas dok molite Očenaš koliko ljubavi stavljate u vapaje Ocu koji ljubi svakoga čovjeka.
pater Arek Krasicki, CSSp