Ovakvo pitanje zvuči suludo svakom onom koji odlazi makar ponekad u crkvu, jer- okrenemo li se oko sebe- vidimo da žene prevladavaju u crkvi, ali što onda reći na citate koje nalazimo u Svetom Pismu – Bibliji?! U knjizi Sirahovoj u kojoj piše: „Bolja je zloća muška nego dobrota ženska; od žene potječe sramota i ruglo.“ (Sir 42,14) ili u prvoj Pavlovoj poslanici Korinćanima : „Kao u svim Crkvama svetih, žene na sastancima neka šute.“ (1 Kor 14,33b) Zaista čitajući ove retke dobivamo sliku o Crkvi koja isključuje žene iz djelovanja vjerskoga života (koja naizgled djeluje sablazno), ali to se često događa kada izvlačimo retke iz konteksta, ne gledajući odakle potječu; ne gledajući retke iznad i ispod; te čitajući doslovno i slušajući nekompetentne ljude da nam tumače Riječ Božju.
Što jest zapravo knjiga Sirahova? Tko ju je napisao? Koji su njezini djelovi i o čemu je u istoj pisano samo su neka od pitanja koja moramo znati prije nego ju počnemo čitati i prije nego li ju (makar približno) želimo točno protumačiti i sagledati. Dakle – knjiga Sirahova pisana je u Jeruzalemu oko 180 g. pr. Kr. , njen autor je Židov Ben Sira koji je želio sačuvati baštinu svog naroda i tako je pisao mudre izreke, savjete, hvalospjeve, molitve i sl. Knjiga Sirahova sastoji se od 3 dijela: „Zbirka izreka“, „Slava Božja“ i dodaci. Dobro je znati da je naš citat upravo iz zbirke izreka, te je moguće da je navedeni citat samo jedna izreka koja je korištena u Jeruzalemu tih davnih godina ili ako pogledamo dio teksta odnosno retke iznad gdje autor spominje žensku ljepotu (usp. „Ne zaustavljaj pogleda ni pred čijom ljepotom i ne sjedaj sa ženama.“ Sir 42,12) možemo zaključiti da autor piše o zavodljivosti i napastima koje dolaze zbog ženskog izgleda odnosno tijela. I dalje možemo reći da nam nedostaje obrazloženje drugog dijela citata- „…od žene potječe sramota i ruglo.“ Za taj dio moramo znati da je za Židove glavni krivac patnje žena Eva koja je u prvom čovjeku pala i koja je kriva za grijehe i patnju ljudskog roda te u židovskoj vjeri žena nije ravnopravna s muškarcima već ju gledaju kao svoje vlasništvo. Zbog toga ovaj citat ne možemo čitati i prenositi doslovno kao stav Crkve i omalovažavanje žene, jer trebamo gledati okolinu, zakone i povjesno razdoblje iz kojeg potječe taj tekst.
Nadalje što je s Pavlom ? Zašto govori „žene neka šute“? Isključuje li žene iz djelovanja Crkve ili je pak nešto drugo posrijedi? Prvu poslanicu kršćanskoj zajednici u Korintu Pavao je pisao zbog toga jer je do njega došao glas da u istoj vlada svađa i radzdor, uz to Pavlu su pristizala pisma s tada „aktualnim“ pitanjima za Korinćane što se tiče bračnog suživota i još nekim važnim pitanjima koja su se ticala vjerske zajednice. Prepustimo se malo mašti i pokušajmo se staviti u „Pavlovu kožu“, znajući da su žene po prirodi otvorenije i kod njih često emocije dolaze do izražaja u nekim odlukama (što je u suštini dobro, ali ne pri donošenju važnih odluka; liturgijskih i sl.) te pretpostavljajući da je Pavao bio ljut zbog nereda u zajednici u Korintu, a smatrao se odgovornim za nju; možemo zaključiti da je želio napraviti red kako bi vjernici što skladnije živjeli. Uzmemo li u obzir da su tada postojale sakralne prostitutke drugih vjera koje su napadale muževe i svećenike- sve kako bi napakostili Crkvi ; pretpostavimo li da je i tada bilo djevojaka i žena koje su željele biti „svećenice“, možemo imati razumijevanja za Pavla (koji je bio Židov prije obraćenja; u židovskoj zajednici žene nisu imale ulogu) i reći da je sve to rekao u namjeri da Korinćani i njihova zajednica očvrsnu te postanu stabilniji do njegovog skorašnjeg posjeta koji im je navijestio. Isto tako da ne ostanemo samo na pretpostavkama, isti taj Pavao (kronološki poslije) napisao je poslanicu zajednici u Galaciji gdje pokazuje kako ne postoji razlika među ljudima, tako kaže : „Uistinu, svi ste sinovi Božji, po vjeri, u Kristu Isusu. Doista koji ste god u Krista kršteni, Kristom se zaodjenuste. Nema više: Židov — Grk! Nema više: rob — slobodnjak! Nema više: muško — žensko!Svi ste vi Jedan u Kristu Isusu!“ (Gal 3,26-28)
Iz svega ovoga vidljivo je da Božjoj Riječi nikako ne smijemo pristupati površno i bez gledanja cijelog konteksta, nego u pomoć zazvati Duha Svetog, kojeg nam je poslao Isus, da u suradnji s Njim možemo shvatiti srž i poruku svakog odlomka. Isto tako, vidljivo je da žene imaju svoju zadaću i mjesto u Crkvi u raznim službama i na raznim mjestima, ta i sam Isus nakon svog uskrsnuća prvo se pokazao ženi; Mariji iz Magdale i time pokazao da ih prihvaća, ljubi i želi.
Hrvoje Š. | duhos.com